Het verhaal van
Marije Dekker
Marije Dekker
Op een avond aan het begin van het schooljaar is het een gezellige drukte op Kindcentrum De Branding. Kinderen staan bij de deur en ontvangen als ware gastheren en -dames de ouders en verzorgers die een kijkje komen nemen op de locatie. Andere kinderen bieden koffie en thee aan en weer een ander kind fotografeert alles wat die avond gebeurt.
Kinderen in the lead
Waar op veel scholen aan het begin van het schooljaar een informatieavond voor ouders wordt georganiseerd door het team, zijn hier de kinderen in ‘the lead’, ieder in zijn eigen rol. Ter voorbereiding op deze avond hebben kinderen nagedacht over wat ze goed kunnen en wat ze nog zouden willen leren en welke rol ze kunnen vervullen tijdens deze ‘ontmoetingsavond’. Zij zijn degenen die hun ouders en leerkrachten aan elkaar voorstellen en bedacht hebben wat ze aan hun ouders willen laten zien.
Werken geïnspireerd op Stephen Covey
Dat deze avond op deze manier wordt vormgegeven is niet zomaar een leuk idee. Het maakt onderdeel uit van het concept ‘The Leader in Me’. Dit is een pedagogische leerlijn gebaseerd op het boek ‘The 7 Habits of Highly Effective People’ van Stephen Covey: één van de meest populaire boeken over persoonlijk leiderschap ooit. In de leerlijn staan 7 gewoontes centraal, die de basis zijn voor persoonlijke effectiviteit en groei. Iedereen kan deze gewoontes bij zichzelf ontwikkelen, ook kinderen.
Ontwikkelen van sterke persoonlijkheden
Er zijn vooroordelen over de oorsprong van het concept: het zou te zakelijk zijn of teveel gericht op prestaties. Locatiedirecteur Marije Dekker helpt de misvatting graag uit de wereld: “Het mooie van dit concept is dat je echt iets in handen hebt om kinderen meer mee te geven dan alleen schoolse vaardigheden, zoals lezen en rekenen. Je ondersteunt hiermee kinderen juist heel erg in het ontwikkelen van sterke persoonlijkheden. Je leert je mannetje te staan en eigen keuzes te maken. Natuurlijk heeft het ene kind meer moeite met het aanleren van een bepaalde gewoonte dan een ander. Dat is ook het mooie: kinderen leren zichzelf goed kennen, maar ook de ander. Ze leren bijvoorbeeld eerst te luisteren, voordat ze een oordeel vellen en leren om samen dingen op te lossen. De gewoonte gericht op win-win situaties draagt daaraan bij. Zo leren ze dat leiderschap niet gaat over ‘de baas spelen’, maar over weten waar je voor staat, waar je voor wil gaan, welke doelen je stelt. Kinderen die uitstromen naar het voortgezet onderwijs durven zichzelf te presenteren en kunnen goed nadenken over de keuzes die ze maken: ‘Heb ik er wat aan? Past het bij mij?’ Van ouders krijgen we bijvoorbeeld terug dat ze van hun kleuter al veel hierover mee krijgen en nu zelf thuis ook de ‘taal’ van het concept gebruiken.”
Na drie jaar wordt het gebruik van de zeven gewoontes steeds meer gewoon
Ongeveer drie jaar geleden constateerde het team op De Branding dat ze al best veel goede elementen in hun onderwijsaanbod hadden. Onder het motto ‘Doelgericht de wereld ontdekken’ was het team al ver met co-operatief werken en ze werkten al met doelenborden. Het enige wat nog ontbrak was een ‘kapstok’; een helder verhaal dat alle goede elementen met elkaar in verbinding bracht. Toen ze op een dag een presentatie over ‘The Leader in Me’ zagen was het snel besloten: “Daar gaan we mee aan de slag”. Ondanks een onderbreking in het traject door de lockdown, komt het einde van het implementatietraject in zicht. Na drie jaar wordt het gebruik van de zeven gewoontes steeds meer gewoon. Nieuwe collega’s krijgen standaard de introductiecursus aangeboden en er is veel aandacht voor de borging. Marije: “Ik zou het fantastisch vinden als de zeven gewoontes écht in het DNA van iedereen op De Branding zit!”
De 7 prinicpes van Leader in Me
Marije Dekker
Hilde is een aanwinst in het team van kindcentrum de Spreng Hoevelaken. Zij houdt van haar vak en de mogelijkheden die het biedt kinderen zowel educatief als pedagogisch te ontwikkelen. De open en eerlijke ontmoetingen die kinderen mogelijk maken en hun enthousiasme maken haar gelukkig, net als het prettige contact met de collega’s in het […]
Sinds een jaar is Henrike van Ramshorst de trotse directeur van kindcentrum de Vlindertuin in Voorthuizen. Op geheel eigen, ingetogen en humorvolle wijze bekwaamt zij zich in steeds meer aspecten van het directeurschap. PCO kende zij als ouder: haar eigen kinderen vertrouwt zij dagelijks toe aan kindcentrum de Koningslinde in Nijkerk. Zelf was zij jarenlang […]
Met de werving en selectie vanuit de afdeling HR in haar portefeuille ontmoet Rianne bijna alle kandidaten voordat zij ze voorstelt op een passende plek in de organisatie. Een organisatie die zij van haver tot gort kent dankzij haar jarenlange ervaring in diverse rollen – variërend van kleuterjuf tot locatiedirecteur en stafadviseur.